Volgers

woensdag 20 juli 2011

Settlin' down

Hola chicos! 


De papa dringt aan dat ik jullie eens up-to-date zet. Vandaar deze update.


Ik had gisteren mijn eerste dag school, en mijn mama had het zo geregeld dat ik de eerste week nog niet met uniform moest gaan. Waardoor ik nog meer opviel. Het was alsof ik het licht(of de stront) was en alle andere studenten (vooral mannelijke) vliegen waren. De eerste volledige dag in Bolivia (La Paz) gingen we 's avonds nog eens iets gaan drinken met de AFS'ers, en ik had meteen al aantrok van een Boliviaan, die ons mee volgde en op het einde zelfs mijn nummer vroeg... Pero yo no tengo un celular... Haha! WAT een machocultuur hier... Ze doen de deur voor je open, ze dragen je valies, ze gaan je eten halen,... Waarom zijn de Europeanen niet zo? Want eerlijk, de Bolivianen zijn nu niet dé guapo's ter aarde. Van de jongens ga ik zeker niet smelten, maar van het weer... De mensen dragen hier wintervesten en mutsen, een klasgenoot droeg vandaag zelfs handschoenen in de les, maar voor mij is het hier echt warm, bakken. Ik ben wel nog even wit, we zitten hier veel binnen, omdat het voor mijn familie en los Cochabambinos heel koud is. Om de twee minuten vragen ze wel eens of ik het niet koud heb. Ze vragen hier zoveel. Ik begrijp al meer en meer, maar het Spaans blijft moeilijk! Ik weet nooit waar de andere gezinsleden zijn, en soms stap ik in de auto en heb ik geen flauw idee waar we heen gaan. Over auto's gesproken... Hier draag je geen gordel (ik denk dat je hier een boete krijgt als je het wel doet), als je met de moto rijdt draag je geen helm, en op een rondpunt heb je geen voorrang. Daarbij is de politie corrupt en kan je die makkelijk omkopen met 20 Bolivianos. De enige auto's die je hier frequent ziet zijn oude Beetles. En als je er een ziet moet je "om tert eerst" "palso peta" roepen, die wint dan het spelletje(ofzo).  Elke zondag hier is het brunch samen met de hele familie, dan spreken ze af rond 12h om te eten, tegen 2h komt dan iedereen toe en ze dansen de hele middag tot ongeveer 19h, dan is het sprinten naar huis en omkleden want om half 8 is het familyvolleybal (bolleybal uitgesproken, haha). Het grote voordeel aan Bolivia is dat alles hier SPOTgoedkoop is, 90eurocent voor een liter Coca Cola bijvoorbeeld. De kapper kostte 160 Bolivianos voor vier personen. Dat is dus 4euro per persoon including brushing, wassen en knippen... Ook mijn nagels lakken kostte 70eurocent! Ze eten hier 3keer per dag warm, en twee keer voorgerecht hoofdgerecht dessert. Ik eet ontbijt en ik eet avondeten, en niet veel... Ik wil geen Another Fat Student worden. Want Cochabamba is namelijk zeer bekend voor haar eten. Fruit en groenten hebben hier effectief smaak! In tegenstelling tot België. 
Ik ben nu net terug van de film. Het is een woensdagtraditie om naar de film te gaan omdat het dan 2 kopen 1 gratis is (een kaartje voor de cinema kost hier wel maar 1,5€). 
Ik heb hier een warme familie, die zeer goed zorg draagt voor mij. Ze koken hier in teken van MIJN maag. Ze bereiden mijn maag voor op het echte Boliviaanse eten, maar toch heb ik al wat last van D. Mijn Spaans is nog niet om over naar huis te schrijven, maar als ik Frans moet praten met mijn klein zusje, die naar Wallonië vertrekt binnen een maand voor een jaar, dan zitten daar zoveel Spaanse woorden in... Hopelijk kan ik na één jaar nog Frans, want ik ben hier nu nog geen week en het Spaans overheerst al alles, ook mijn Nederlands. 


Alles begint mas o menos in zijn plooi te vallen. 
So don't worry and enjoy de Gentsche Fieste!
Adios amigos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten