Volgers

donderdag 3 mei 2012

Navidad y Año Nuevo

Helloooow people,

De kerstmis van 2011 was mijn eerste kerstmis zonder mijn mami en mijn papi... Maar het was een geslaagde en volledig verschillende kerstmis. Het ging zo...

Zo'n 4 weken voor het kerstmis was, was mijn Boliviaanse mama al het huis te versieren, zodat als het kerstmis was haar versiering afgewerkt zou zijn. Ken je de typische Amerikaanse kerstversieringstijl? Wel die stijl maal 100000... We hadden een kerststal zo groot als mijn kerstboom in België is. En in de kerstboom hingen er zoveel lichtjes dat het bijna op den Aldi leek... We moesten letterlijk met zonnebrillen aan tafel zitten. Daarnaast was ook de trap, de voorgevel, de keuken, de living, de gang en iedereen zijn kamer versierd... Ik vraag me af waar ze al die versiering haalde, ze kon er een uitverkoop in doen...

Toen begon de avond, ik dacht dat het zo ging zijn als in België, een lekker etentje rond 9h en voor 12h onder de wol kruipen, want van al dat eten word je natuurlijk moe he... Maar neen hoor, zo ging het helemaal niet. Ze begonnen het eten klaar te maken rond een uur of vier en tegen de tijd dat de kalkoen klaar was, sloeg de klok 10. Maar vergeet het maar dat je al mocht eten, van het eten moest je afblijven. We wachtten tot 12h om dan eerst tot het kindje Jezus te bidden, en ook een persoonlijke speech te geven naar de familie toe. Over hoe we willen dat onze ouders gezond blijven, en onze neven en nichten, broers en zussen, enz. enz...

Na het eten was het pakjestijd. Ik kreeg een flamingoroze badjas en een zwarte sjaal, toen de klok 2h30 sloeg ging ik naar bed na een geslaagde en gezellig kerstmis...

New year's eve!
Maar de band van de auto was lek, dus we konden niet naar huis gaan. We hadden nog een kwartiertje om ons aan te kleden en dan een toast maken. Na snel douchen en op tijd beneden te staan was het tijd om een toast te maken. Iedereen moest zoals altijd zijn wensen voor de familie en voor Jezus en God uitbrengen en een drietal glazen champagne drinken. Daarna gingen we naar het huis van mijn nonkel en tante en daar aten we varken dronken we cocktails en dansten we tot zo'n uur of vier. Daarna was het tijd om eindelijk naar het feestje te vertrekken, daar bleef ik tot zo'n uur of 8. We gingen ontbijten en om 10h stonden we klaar op de Prado om de vele dansers en orkesten te zien passeren en nog een drankje mee te pikken.

Het was heel raar om kerstmis en nieuwjaar niet met mijn ouders te vieren, maar het was zeer geslaagd en ik vond het leuk om een andere traditie mee te maken.
Saludos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten